هادی باش تا حیات جاوید یابی!
سورههای مائده – اعراف - انفال
اشاره
همواره فهم و درک حقایق قرآن برای انسان آگاه وخواهان کشف واقعیات حیات ِفرازمانی ِانسان، مطلبی بوده که اورا به دنبال تفسیر آن کشانده است. زوایای آشکار و پنهان قرآن، تفسیری از زبان صاحبان درک آن حقایق می خواهد. اینان کسی جزمعصومان از عترت پیامبر خدا نیستند، آنانی که پیامبر گرامی اسلام به عنوان هم ردیف قرآن معرفی نمود.
این سلسله، مجموعهای از تفسیر سالار شهیدان علیه السلام در باره برخی از آیات قرآنیاست که بی گفتگو، شنیدن تفسیر قرآنی از عزیز عرش وارض بسی شیرین است. در آغازسخنانی چند از امام علیه السلام پیرامون جایگاه قرآن در حیات انسان، وقرآن وخانه وحی حسینی، فضل قرائت قرآن و ابعاد مختلف قرآن را بررسی خواهیم نمود.
سوره مائده
سوره -مائده- پنجمین سوره قرآن کریم و دارای صد و بیست آیه است. این سوره مدنی است و در فضل قرائت آن پیامبر گرامی اسلام فرموده است: هر کس این سوره راقرائت کند به عدد هر یهودی ونصرانی که در دنیا زندگی کرده است ده برابر حسنه وده گناه او بخشوده و ده رتبه بهشتی به او عنایت میشود.
(الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی ورضیت لکم الاسلام دینا.)
امروز برای شما دینتان را کامل کردم ونعمت را به نهایت رساندم وراضی بهگزینش اسلام به عنوان دین برای شما شدم
امام حسین علیهالسلام در باره شأن نزول آیه خطاب به مردمی که در -منی- اجتماع کرده بودند فرمود:
انشدکم الله اتعلمون ان رسول الله صلی الله علیه و آله نصبه یوم غدیر خم فنادی له بالولایه و قال لیبلغ الشاهد الغائب.
قالوا: الّلهم نعم. قسم میدهم شما را به خدا، آیا میدانید که پیامبر خدا در روز غدیر خم او را به جانشینی خود نصب کرد و ولایت او را فریاد کشید وفرمود حاضران به غائبان اطلاع رسانند.
گفتند: خدا را گواه میگیریم که اینطور است.
(من احیاها فکانما احیا الناس جمیعاً)
اگر کسی انسانی را حیاتی دوباره بخشد گویا تمام انسانیت را زنده کرده است..
امام حسین علیهالسلام در باره مراد از حیات میفرماید:
ای: ومن احیاها وارشدها عن الکفر الی ایمان فکانّما احیا الناس جمیعا من قبل ان یقتلهم بسیوف الحدید.
مراد این است که اگر کسی انسانی را هدایت کرد واو را از راه کفر و بی ایمانی به سوی ایمان آورد گویا تمام انسانیت را قبل از آن که با شمشیر بکشند دو باره زندگانی بخشیده است.
در باره زندگانی بخشیده است.
(الا ان حزب الله هم الغالبون) بدانید بی گمان فقط حزب خدا پیروز است..
امام حسین علیهالسلام در باره آنان که حزب خدایند میفرماید:
نحن حزب الله الغالبون وعتره رسول الله الاقربون واهل بیته الطیبون واحدالثقلین الذین جعلنا رسول الله صلی الله علیه و آله ثانی کتاب الله – تبارک وتعالی -، ما همان حزب خدای پیروزیم وهمان فرزندان نزدیک پیامبر خدا. ما اهل بیت معصوم او هستیم و یکی از دو وزنه گرانقدری که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ما را بعد از کتاب خدای متعال معرفی نمود.
هر کس سوره مائده راقرائت کند به عدد هر یهودی ونصرانی که در دنیا زندگی کرده است ده برابر حسنه وده گناه او بخشوده و ده رتبه بهشتی به او عنایت میشود.
سوره اعراف
سوره اعراف هفتمین سوره قرآن کریم و دارای دویست و شش آیه است. این سوره مکی است هر چند بعضی از مفسرین میگویند یک آیه آن مدنی است..
و در فضل قرائت آن، پیامبر گرامی اسلام میگوید: هر کس این سوره را قرائت کند خداوند میان او و ابلیس جدایی اندازد و حضرت آدم او را در روز قیامت شفاعت کند.
(والذین کذّبوا بآیاتنا سنستدرجهم من حیث لایعلمون)، وکسانی که آیات ما را تکذیب میکنند به زودی بدون اینکه بدانند آنان رابه تدریج گرفتار مجازاتشان میگردانیم.
امام حسین علیهالسلام درباره کیفیت الاستدراج من الله سبحانه لعبده ان یسبغ علیه النعم ویسلبه الشکر، به تدریج گرفتار کردن از خداوند سبحان اینگونه است که به بندهاش نعماتهای بی شمار وگوارا میدهد واز او توفیق شکر وسپاس را میگیرد.
سوره انفال
سوره انفال هشتمین سوره قرآن کریم و دارای هفتاد و پنج آیه است، این سوره بهجز هفت آیه همگی مدنی است. امام صادق علیهالسلام در فضل قرائت این سوره میفرماید:
هر کس این سوره را در هر ماه بخواند هیچگاه دچار نفاق نشود واز شیعیان واقعیامیر المؤمنین علیه السلام خواهد بود واز هدایای بهشتی به همراه شیعیان ایشان روزی میخورد آن گاه که دیگران در حال حساب رسی میباشند.
(اولوا الارحام بعضهم اولی ببعض فی کتاب الله)، خویشاوندان برخی از برخی دیگر مقدم میباشند واین قانون الهی است.
امام حسین علیهالسلام میفرمایند: وقتی این آیه نازل شد از پیامبر خدا در باره مراد آیهسوال کردم، وایشان فرمودند:
ولله ما عنی- بها غیرکم وانتم اولو الارحام، فاذا مِتُّ فابوک علی اولی بیوبمکانی، فاذا مضی ابوک فاخوک الحسن، فاذا مضی- الحسن فانت اولی به.
سوگند به خدا آنان تنها شما هستید، شما آن خویشان میباشید، آن گاه که من ازدنیا رفتم پدرت علی سزاوارترین فرد به مقام من است وبعد از او برادرت حسن شایسته ترین فرد به مقام او و بعد از برادرت تو لا یق ترین فرد برای کسب مقام وجایگاه اومیباشی.
امام حسین علیهالسلام از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله سؤال میکنند.
وکسانی که آیات ماراتکذیب میکنند به زودی بدون اینکه بدانند آنان رابه تدریج گرفتار مجازاتشانمیگردانیم.
قلت: یارسول الله! فمن بعدی اولی بی؟
چه کسی بعد ازمن سزاوار ترین به کسی مقام ومنزلت من است؟
پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله پاسخ میدهد:
فقال: ابنک علی اولی بک من بعدک، فاذا مضی فابنه محمد اولی به من بعده،فاذا مضی محمد فابنه جعفر اولی به بمکانه من بعده، فاذا مضی جعفر فابنه موسی اولیبه من بعده، فاذا مضی موسی فابنه علی اولی به من بعده، فاذا مضی علی فابنه محمداولی به من بعده، فاذا مضی محمد فابنه علی اولی به بعده، فاذا مضی علی فابنه الحسناولی به من بعده،فاذا مضی الحسن وقعت الغیبه فی التاسع من ولدک فهذه الائمهالتسعه من صلبک اعطاهم الله علمی و فهمی طینتهم من طینتی ما لقوم یؤذوننیفیهم؟!لا انالهم الله شفاعتی.
بعد از تو فرزندت علی سزاوارترین به کسب مقام توست وبعد از ایشان ـ به ترتیبفرزندش محمد وسپس موسی وعلی ومحمد وعلی وحسن است وآن گاه که حیات ایشانسپری شود غیبت نهمین فرد از نسل تو آغاز میشود اینان نه امامی میباشند که از تبار تواند خداوند به آنان علم وفهم مرا اعطا نمود است، سرشت آنان از سرشت من است، چرا گروهی به آنان آزار میرسانند. خداوند آنها را هرگز به شفاعت من نمیرساند.