مقتل

مقتل نفثه المصدور فیما یتجدد به حزن یوم العاشور – اخلاص و اجتناب از ریا

الاول: الاخلاص و الاجتناب من الریاء فقد روی عن النبی (صلی الله علیه و آله) قال: ان اخوف ما اخاف علیکم الشرک الاصغر قیل و ما الشرک الاصغر یا رسول الله؟ قال: الریاء قال: یقول الله عزوجل یوم القیامه اذا جاز العباد باعمالهم: اذهبوا الی الذین کنتم تراون فی الدنیا هل تجدون عندهم ثواب اعمالکم.قال الصادق (علیه السلام) لعباد ابن کثیر البصری فی المسجد ویلک یا عباد ایاک و الریاء فانه من عمل لغیر الله و کله الله من عمل له فینبغی ان یقصد بوعظه وجه الله تعالی و امتثال امره و اصلاح نفسه و ارشاد عباده الی معالم دینه و لا یقصد بذلک عرض الدنیا فیصیر من الاخسرین اعمالا الذین ضل سعیهم فی الحیاه الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا و مرتبه الاخلاص عظیمه المقدار کثیره الاخطار دقیقه المعنی صعبه المرتقی یحتاج طالبها الی نظر دقیق و مجاهده تامه و ینبغی ان یعمل بما یقول لئلا یصیر مثله مثل السراج یضییء للناس و یحرق نفسه.نخستین آنها، رعایت اخلاص و اجتناب از شرک و ریاء است به تحقیق از پیامبر بزرگوار اسلام (ص) روایت شده است که فرمود: «من ترسناکترین چیزی که از آن بر شما میترسم: شرک اصغر میباشد. عرض شد شرک اصغر چیست؟ فرمود: ریاء است و افزودند خداوند متعال در روز جزاء هنگامی که مردم با اعمال خود از صراط عبور میکنند به کسانی که ریاء ورزیدهاند میفرماید به سوی کسانی بروید که در دنیا میخواستید به آنان اعمال خود را نشان دهید آیا در پیش آنان ثواب اعمال خود را میتوانید بیابید؟.امام صادق (ع) به عباد بن کثیر بصری در مسجد فرمودند: «وای بر تو باد ای عباد! پرهیز کن از ریاء چون هر آن کس که جز به خدای متعال کس دیگری را در نظر بگیرد خداوند متعال او را به آن فردی میدارد که به خاطر او عمل نموده است.پس شایسته و سزاوار است که با وعظ و اندرز خود و امتثال امر او و ارشاد بندگان خدا، اصلاح نفس و احیاء اوامر الاهی را در نظر بگیرد و با موعظه و اندرز خود، متاع دنیا را مد نظر قرار ندهد تا از کسانی نگردد که اعمال آنان به خسران و زیان مبتلا شده است آنان که سعی و کوششان در زندگی دنیا، تباه گردیده است و آنان خیال میکنند که کار نیکی انجام میدهند.مرتبت و مقام اخلاص خیلی عظیم الشان و ذی قیمت و دقیق میباشد صعود بر آن بسیار صعب و مشکل و جویندهی آن به دقت نظر بیشتر و مجاهدت فراوانی نیازمند است و شایسته است به آنچه که میگوید خود عامل باشد تا خدا نکرده مثل او همانند چراغی نباشد که مردم را روشن سازد ولی خود را بسوزاند
برگرفته از کتاب ۳ مقتل گویا در حماسه عاشورا نوشته: عبدالرحیم عقیقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *